www.tusset.cz
TUSSET

Každé počasí je hezké, jenom každé jinak.

Více než 1.000 autorských fotografií z milované Šumavy! - Klikni zde, a prohlédni si je všechny!

Okolo Žlebského kopce, něm. Sulzbergu

Aneb okruh přes zaniklé obce

Parkujeme v Českých Žlebech naproti hřbitovu, podél jehož zdi jdeme chvilku po silnici směrem Hliniště/Strážný. Po levé straně stojí dům, ke kterému vede turisticky neznačená cesta. Po této cestě budeme pokračovat dále. Ničeho se nebojte, nemáte šanci se ztratit. Kousek za vysílačem vlevo narazíte na knihu zaniklé obce Horní Cazov něm. Ober Zassau. Roku 1752 dává podnět kníže Josef Adam ze Schwarzenberku k výstavbě nové dřevařské osady, náborem prvních osadníků je téhož roku vystavěno 9 domů. Roku 1760 jsou postaveny další 2 domy. Celkem jich tady před válkou stojí 26 a žije v nich 155 obyvatel. Zarostlé rozvaliny, základy či sklepy několika domů jsou patrné z cesty, kterou pokračujeme z mírného kopce směrem k již turisticky značenému rozcestí Pod Žlebským vrchem. Odtud si můžete odskočit k pomníku Bohumila Hasila, který byl na tomto místě 13. září 1950 smrtelně zraněn, když se se svým bratrem Josefem Hasilem, přezdívaným Král Šumavy, pokusil přejít do Německa. Pomník byl odhalen v sobotu 10. září 2016. My ale od rozcestí jdeme vlevo směr bývalá obec Mlaka, něm. Moorhäuser. Kousek od rozcestí stávala kaplička a pokud chcete sejít a pak opět vyšlápnout slušný kopec, můžete se kouknout k turistickému hraničnímu přechodu Mlaka/Bischofsreut (CZ/D), kde dodnes stojí soumarský most přes Mechový potok, a před ním krásná dobová hraniční závora (fotografii najdete na našem IG tusset.cz). Z Mlak pokračujeme do kopce, kde vlevo narazíte na vyhlídku, z které lze zahlédnou protější obec Bischofsreut s kostelem a bohužel přes stromy nedohlédnout na Luzný. Prakticky naproti této vyhlídce je patrný sklep jednoho z bývalých domů. Pokud se rozhodnete procházet se i mimo cestu (mimo pasteveckou sezónu, jinak jsou zde el. ohradníky), dávejte si pozor na nezabezpečené střílny či bunkry, které jsou tu v hojném počtu rozesety. Uprostřed asfaltového esíčka je pomník zastřeleným pohraničníkům Miloslavu Mutinskému a Josefu Pekařovi, kteří se snažili 11. března 1949 překazit překročení hranic skupině čtyř osob, tvořenou Jiřím Balkem, Jaroslavem Gajdošem, Karlem Hlavičkou a Zdeňkem Matouškem. Poté už přijdete k posezení s deskou bývalé obce Kamenná hlava něm. Steinköpfelhäuser, jejíž název byl odvozen od velkého přírodního kamenného útvaru nad bývalým dvorcem Miklasch-Hof, jež je dnes v hustém lese cca 500-600 m severozápadně od cesty. Kudy ke Kamenné Hlavě si můžete přečíst zde. Ve výšce přes 970 metrů nad mořem tu trvale žilo 88 obyvatel v 16 ti domech, než je potkal osud všech, co žili podél hranic. Po válce bylo německé obyvatelstvo vysídleno, domy nebyly dosídleny a v letech 1955-56 srovnány buldozery se zemí kvůli hraničnímu pásmu. Od posezení na Kamenné Hlavě už půjdete jen z kopce, po levé straně je viditelný starý třešňový sad a vpravo se vám otevřou výhledy směrem ke Stožci s kopci Stožec, Knížecí Stolec a celý hraniční hřeben od Plechého až po Hochstein. A to už jsme skoro v cíli, mineme bývalou rotu, kterou nezbourali, jako tomu bylo u rot ve Stožci či v bývalé obci Krásná Hora. Budou z ní nejspíše apartmány, už dnes přes cestu můžete koupit pozemek na chatu? V Českých Žlebech Vám doporučíme posezení v Hotelu sv. Florián, kde Vám natočí plzničku a uvaří něco dobrého za odměnu. Poté si sjeďte na výbornou zmrzlinu k panu Žákovi do Strážného! Lepší jste nejedli, to nám věrte!

Parkovné je zdarma.

GPX soubor s trasou ke stažení zde (stačí soubor “uložit jako” a přetáhnout na web mapy.cz).

Pozor pokud by jste se rozhodli jít dále přes Dolní Cazov, v období 15.3-15.7. bývá tato cesta uzavřena z důvodu klidu v tokaništi tetřívka!

Přidat komentář:

Horní Cazov něm. Ober Zassau

... a pamětní cedule obce 1752-1956.

Zarostlé rozvaliny, základy či sklepy...

... několika domů jsou patrné z cesty.

Tady už půjdeme z mírného kopce dolů...

... směrem k již turisticky značenému rozcestí Pod Žlebským vrchem.

V popředí Zátoňská hora a ze stran Boubín a Bobík...

... od Horního Cazova.

Horní Cazov za krásného...

...zimního slunečného dne.

Pohled do Německa z Horního Cazova...

...přes strom, který se tady na to vše díval.

Touto cestou jste se právě teď prošli...

okolo stály stavení, ve kterých bydleli a žili své životy lidé...

Cesta z Mlaka k vyhlídce...

...pod Kamennou Hlavou.

Pohled na Luzný...

... z cesty kousek pod vyhlídkou.

Vyhlídka pod Kamennou Hlavou...

...na protější Bischofsreut v Německu.

Můj oblíbený strom...

... na Kamenné Hlavě.

Hotel sv. Florián...

...při příchodu zpět do Českých Žlebů.

Mohlo by se Vám dál líbit:
Šumavský „bikepacking“ – den třetí
Šumavský „bikepacking“ – den třetí, aneb na kole ze Železné Rudy do Vyššího Brodu za tři dny
Z Finsterau na Bučinu a Pramen Vltavy a přes Reschbachklause zpět
Z Finsterau na Bučinu a Pramen Vltavy a přes Reschbachklause zpět, aneb nemělo to chybu
Jarní expedice 2019 – díl první
Jarní expedice 2019 – díl první, aneb smutný to pohled na Pustinu
Návštěva Bayernparku
Návštěva Bayernparku, aneb určitě tušíte, co to bude pro děti